Už z dálky slyšíme uklidňující tóny mořských vln. V ovzduší se jemně vznáší slaná příchuť vánku. Léto už je zkrátka tady! My jej nejradši trávíme obklopeni přírodou ve společnosti dobrých knih. Nechejte se hýčkat slunečními paprsky a zakousněte se s námi do příběhu o dřevěných špercích s pryskyřicí.
Dřevo jako takové je již odpradávna považováno za zdroj magické síly a také čisté posvátnosti. Ve spojení s touto tradicí a úctě k přírodnímu bohatství své šperky tvoří dvojice Tomáš Světlík a Anna Sochová, pod uměleckou značkou Gibon. Dominantou jejich tvorby jsou netradiční a ojedinělé dřevěné šperky, částečně zalité do kabátku z pryskyřice. Výsledkem jsou unikátní kompozice, které připomínají vodní hladinu či skleněnou glazuru. I přestože se tato dvojice v uměleckém světě pohybuje teprve od roku 2015, baví je objevovat stále nové možnosti a posouvat hranice samotné tvorby. Nejčastěji do svého repertoáru zařazují dřeva z eukalyptu, mahagonu, ořešáku, habru, platanu či akátu.
Více informací a šperků na webu: www.fler.cz/gibontom
Nahlédněte s námi a Nel Foberovou do alchymie tvorby značky Gibon:
Vážený Tome, vzpomenete si na to, jak vypadalo Vaše dětství? Čím jste si přál být jako dítě?
V mém dětství počítače a mobily teprve přicházely, takže jsme lítali pořád po venku a něco dělali. S rodiči to bylo hodně o turistice a cyklistice a po Naganu přišlo poblouznění hokejem, takže v létě jsme se honili za tenisákem a v zimě za pukem. Hodně mě fascinovaly americké trucky a chtěl jsem tak být řidič. Také jsem několik let s taťkou choval papoušky, takže jsem chtěl být dlouhou dobu veterinářem. Nechtělo se mi ale připravovat na přijímačky na střední a tak jsem to na poslední chvíli celé změnil a šel studovat reprodukčního grafika.
Kdo všechno se ukrývá pod uměleckou značkou Gibon?
Za Gibonem jsem jenom já s přítelkyní. Oba nás spojuje grafika, takže Gibon začínal s našimi motivy na tričkách. Postupem času mne to začalo táhnout k pryskyřici, se kterou přítelkyně dělala náušnice a se dřevem jsem si vždy také hodně hrál. Až jsem se dostal ke spojení pryskyřice se dřevem.
Jaké vzpomínky ve vás začátek tvorby zanechal. Jak vypadal Váš první výtvor?
Asi večer, kdy jsme se rozhodli, že zkusíme vymyslet nějaká naše trička a hodně dlouho vymýšleli název pro naši značku. První výtvory byly pouze elektronické návrhy a úplně první Gibonův výrobek bylo triko s medvědem, které mám dodnes na spaní.
Úplně první výrobek ze dřeva a pryskyřice také samozřejmě mám, trojúhelníčky z jakéhosi kusu klacku, který jsem našel v parku. Ve srovnání se současnou tvorbou působí až vtipně, protože ten posun je tam obrovský, ale všechno je jednou poprvé.
Máte v této oblasti formální vzdělání, v čem Vám případně škola pomohla?
Studovali jsme na střední škole grafiku a následně na vysoké polygrafii. Dost mi to ale pomáhá i ve tvorbě šperků. Vím, jak vnímat a především míchat barvy. A protože polygrafie je obor na Fakultě chemicko-technologické, je pro mě díky mnohým semestrům chemie i samotná příprava pryskyřic, jejich chápání a práce s nimi snazší. I když samozřejmě metodě „pokus omyl“ jsem se nevyhnul a samotné hledání toho, co je pro mé účely nejlepší, mi zabralo opravdu hodně času.
S jakými materiály (druhy dřeva) pracujete v současné době nejčastěji a proč?
Aktuálně nejvíce pracuji s nádory australského eukalyptu. Je to úžasné tvrdé exotické dřevo s nádhernou kresbou a barvou. Hodně mám rád například mahagon nebo různá ořechová dřeva. Jinak to je ale hodně dřevin, ze kterých šperky jsou. Zrovna chystám novou kolekci z jednoho zajímavého a netypického dřeva, takže se snad máte brzy na co těšit.
Kdy jste se rozhodl(i) tvořit šperky ze dřeva a pryskyřice?
Tvořit šperky ze dřeva a pryskyřice jsem vůbec nezamýšlel. Chtěl jsem nám do bytu vyrobit konferenční stolek a tak jsem hledal na internetu inspiraci, až jsem se dostal ke spojení těchto materiálů. Paradoxně jsem pak začal se šperky, které dělám už přes dva roky, ale stolek jsem dokončil před nedávnem.
V čem je spojení právě těchto dvou materiálů tolik unikátní?
Oba materiály mají základ v přírodě a hodně designů šperků právě přírodu připomíná. Pro mne je unikátní v tom, že kresba dřeva i pryskyřice není nikdy stejná a nikdy tak nebudete mít dva stejné kusy. Stejně jako v přírodě.
Jste jistě velmi vytížený - přesto, pokud Vám zbývá volný čas, jak jej nejradši trávíte?
Rád prostě jen tak odpočívám, třeba u seriálu či filmu. Máme rádi fotografii a přírodu, takže fotografování v přírodě je skvělý relax.
Dokázal byte laické veřejnosti v krátkosti představit proces vzniku jednoduchého šperku z Vaší dílny?
Kdyby to mělo být úplně v rychlosti a jednoduchosti, tak je to zalití dřeva pryskyřicí a po jejím vytvrzení následuje broušení do požadovaného tvaru. Není to ale až tak prosté a celý proces zahrnuje spoustu kroků a mezikroků.
Co máte na tvorbě jako takové nejradši?
Ač je to někdy o nervy, tak míchání toho správného odstínu je zajímavou součástí procesu. Nejúžasnější část je ale pro mne ta chvíle, kdy se výrobek očistí od prachu po broušení a vynikne jeho finální barva a kresba. Teď jsem měl například zákazníka, který si vybral prsten z naší dílny jako snubní a následně i celou sadu pro oba na svatbu - takové momenty mi dělají velkou radost.
Máte v této oblasti také své oblíbené autory?
Ano, oblíbených autorů, které sleduji je více. Nejvýraznější z nich je, ale asi kanadský Secret Wood.
Děkujeme za rozhovor, ať se vám daří!
Pokud chcete přidat komentář, musíte se přihlásit.