V dnešní době, kdy vše závisí na propagaci, je téměř nutné svou práci dobře prezentovat. Při odevzdávání fotek pro další číslo časopisu jsem mezi řečí s Perpetuou prohodil, že by stálo za to napsat pár rad z mého oboru pro ty, kteří by pro to rádi něco udělali. Nadšeně prohlásila: „ To je výbornej nápad, Zvíře, napiš to!“
Jak vzniká dobrá fotka
Předpokládám, že většina čtenářů vlastní digitální fotoaparát, kdo ne, může si článek přečíst také a nudné technické pasáže, které se ho netýkají, ihned zapomenout. Dobrá fotka nemusí nutně vzniknout jen profesionálním aparátem v ateliéru se vším vybavením. Velikosti fotografovaného předmětu odpovídá velikost ateliéru – takže v případě focení šperků si ho můžete udělat v podstatě kdekoliv. Důležitá je kompozice fotky, o které se nebudu dlouze rozepisovat, podívejte se na pár fotek na internetu nebo v časopisech, a světlo. Zjednodušeně řečeno je třeba, aby na fotce bylo všechno, co je podstatné, tedy nemusí to být vždy celý šperk, důležité je rozmístění detailů a úhel záběru. Světlo můžete použít denní i umělé, je třeba mít správně nastavené vyvážení bílé barvy (white balance) pro daný typ osvětlení. Všechny aparáty mají možnost automatického nastavení, ale to je ne vždy úplně přesné, zvlášť v případě umělého světla. Pokud budete fotit za plného slunce nebo u okna, nemusíte si s tím lámat hlavu, při focení pod lampou nebo venku při zatažené obloze doporučuji nastavit na aparátu odpovídající hodnotu nebo použít funkci přímého nastavení vyfocením bílé nebo neutrálně šedé plochy. Nevím, jestli všechny aparáty tuto funkci mají, ale divil bych se, kdyby neměly. Nedoporučuji používat blesk na aparátu, lepších výsledků dosáhnete při svícení lampou se silnou žárovkou v kombinaci s odraznou plochou, například bílou čtvrtkou. „Statické věci se fotí ze stativu,“ řekl mi kdysi jeden fotograf a měl pravdu. Malý stativ stojí okolo dvou set korun a ostrost fotek bude mnohem lepší. Pokud váš aparát disponuje funkcí makro, a myslím, že jsem neviděl žádný, který by ji neměl, používejte ji. Je označena ikonkou kytičky. Některé aparáty jsou v režimu makro schopné ostřit od tří centimetrů a nevypadají ty náušnice nebo kousek náhrdelníku na celou fotku úžasně, když jste je k tomu ještě dělali sami? Nakonec doporučuji použít samospoušť (self-timer), abyste aparát při expozici nerozechvěli rukou.
Doufám, že vám moje rady k něčemu budou, případné dotazy rád zodpovím na fotoatelier@inglobal.cz a přeji vám všem hodně inspirace a trpělivosti.
Takhle může vypadat vaše malé domácí studio.
Tohle známe všichni. Šperk položený na stole, vyfocený malým kompaktem v automatickém modu s použitím blesku. Výsledkem je neostrá fotka výrobku v nezajímavé kompozici, která nemá správnou barevnost, pozadí je nejapné a celkový dojem působí značně amatérsky.
Pohráli jsme si s kompozicí a pozadím, stačí bílá čtvrtka a všechno je jinak, jen ta automatika takhle malý předmět většinou nezaostří a blesk navíc způsobí to, že kus objektu je přesvětlený, kus tmavý.
Co když zkusíme vypnout blesk? Samo o sobě nic moc, navíc musíme použít stativ, protože bez použití blesku nastaví foťák delší čas expozice a rukou to neudržíme.
Konečně ostrá fotka. Foťák je na stativu, v modu automatika (zelený foťáček), blesk je vypnutý. Kde je změna? Použili jsme zaostřovací režim „makro“ (kytička).
Odrazná plocha změkčí stíny, přisvítí prostor v levé části obrazu, zlepší celkové prosvícení scény (všimněte si rozjasněného proužku v ohybu náramku).
Tak tohle je ono! Změnili jsme pozadí (2 kusy látky), naaranžovali náramek, použili odraznou plochu, foťák je v automatickém modu, přepnutý do zaostřovacího režimu makro (kytička), blesk je vypnutý, bílou barvu jsme vyvážili ručně vyfocením šedého papíru.
Tak vypadá nevyvážená bílá.
Umělečtější fotky:
Následující fotky mohou být inspirací pro ty, kteří aspirují na umělečtější pojetí svých fotografií.
Snažíte se o umělečtější pojetí snímku? Pohrajte si se zaostřovacím režimem: použijeme mod super makro (jestli ho váš foťák má a jak je značený, doporučuji najít v manuálu, super makro už není standard a každý výrobce ho značí trochu jinak), ovšem v tomto případě je blesk zakázaný. Proč, vidíte na téhle fotce: fotka je celkově přesvětlená, objektiv je příliš blízko fotografovaného předmětu a při použití blesku hodí stín – je vidět v levé spodní části snímku.
Bez blesku můžeme docílit zajímavého snímku, různé části šperku mají různou ostrost, někdy je takové foto krásné, ale může také rapidně snížit informační hodnotu fotky.
V modu manuál (M) nebo „priorita clony“ (A) lze docílit většího proostření snímku (zavřená clona), tohle se, myslím, dá považovat za reprezentační fotku.
Tip redakce:
Pohrajte si s pozadím, dodejte mu barvy, strukturu, prostor: použijte hezký papír (barevný, vzorovaný, ruční), zbytky látek, objekty (kameny, mušle, listy) a hlavně dejte focení čas, jaký si vaše šperky zaslouží. Neostré, tmavé fotky, focené mobilem na klávesnici, úroveň vaší prezentace rozhodně nezvýší.
text a foto: Pavel Zvirze Zvěřina
Zdroj: Korálki 1/2008
blog.rooya.cz